10 Tipů pro tvůj lepší spánek

jak lepe spat - clanek

 

Máš problém usnout? Každé ráno si říkáš, že večer půjdeš spát dříve? A takhle stále dokola? Připravili jsme pro tebe 10 Tipů jak se lépe vyspat, aby tě únava nebrzdila v tvém každodenním prožívání života. 

 

1. Nepij odpoledne kávu

Jedno kafe může zvýšit tvoje soustředění, energii a sportovní výkon. Avšak pokud si ho dáš v druhé polovině dne, tak může stimulovat tvůj nervový systém a nedovolit tělu přirozeně relaxovat. V jedné studii zjistili, že užití kofeinu 6 hodin před spánkem, výrazně zhoršilo kvalitu spánku. Pokud však budeš mít večer neodolatelnou chuť na kávu, pak zvol bezkofeinovou.

 

2. Chodit spát pravidelně

Tělo si lépe odpočine pokud budeš chodit spát pravidelně ve stejnou dobu a zároveň pravidelně vstávat. Dostat se do pravidelného cyklu je jednodušší pokud každý den vstáváš například do práce či školy ve stejnou hodinu. Pokus se to +/- dodržet i o víkendech.

 

3. Nepij večer alkohol :-)

Pití alkoholu může negativně ovlivnit tvůj spánek a hormony. Což každý z nás určitě někdy pocítil v sobotu ráno :-) Je známo, že alkohol způsobuje nebo zvyšuje příznaky spánkové apnoe, chrápání a narušení spánkového vzoru. Dále snižuje produkci melatoninu. Melatonin je přitom klíčový hormon spánku.

 nepijte vecer

4. Nastav si v ložnici správnou teplotu

Teplota těla a ložnice může také výrazně ovlivnit kvalitu spánku. Jak jsi možná zažili v létě nebo na dovolené. Může být velmi těžké dosáhnout dobrého nočního spánku když je ti vedro. Jedna studie zjistila, že teplota v ložnici ovlivnila kvalitu spánku více než hluk. Otestuj různé teploty, aby jsi zjistil, která je pro tebe ta nejvhodnější. Přibližně 20 stupňů se zdá být pohodlná teplota pro většinu lidí.

 

5. Vyčisti svou mysl

Mnoho lidí má rutinu před spánkem, která jim pomáhá uvolnit se. Relaxační techniky před spaním zlepšují kvalitu spánku a jsou běžnou technikou používanou při léčbě nespavosti. Existuje mnoho technik, které můžeš vyzkoušet. Od poslechu relaxační hudby, čtení knihy, horké lázně až po hluboké dýchání. Otestuj si různé metody a zjisti co ti nejvíce vyhovuje.

 vycistete mysl

6. Dopřej si teplou lázeň

Relaxační koupel ve vaně nebo sprcha je další populární způsob, jak spát lépe. Pomůže ti lépe uvolnit jak tělo tak mysl. V případě, že tě dlouhé válení ve vaně nebaví, tak studie ukázaly, že stačí dopřát horkou lázeň tvým nohám a výsledek bude stejný.

 

7. Letový režim

Hodinu předtím než půjdeš spát si nařiď budíka a dej na svém telefonu letový režim. A následně telefon odlož. Jednak není dobré spát s elektronikou blízko hlavy a za druhé koukání do telefonu těsně před spaním může stimulovat nervový systém a naše biologické hodiny organismu. Když už celý den koukáš do telefonu tak aspoň večer si od toho odpočiň. To samé platí o televizi, tabletu, počítači atd...

 

8. Omez tekutiny před spánkem

I když hydratace je důležitá, je moudré snižovat příjem tekutin s postupujícím večerem. Snaž se hodinu před spánkem již nepít žádné tekutiny. Jinak ti hrozí, že se uprostřed noci probudíš s potřebou jít na záchod. Zároveň si ještě odskoč těsně předtím, než půjdeš spát.

 

9. Měj ustláno!

Ustel si postel nejlépe hned ráno po probuzení. Jednak se do postele nedostane tolik nečistot a prachu, ale zároveň se budeš po příchodu z práce více těšit do té krásně ustlané postele.

 ustlano

10. A to nejlepší nakonec

Cvič! Cvičení je jedním z nejlepších vědecky podložených způsobů, jak zlepšit spánek a zdraví. Po cvičení je tělo krásně unavené a lepé v nocí spí. Avšak vyvaruj se cvičení těsně před spánkem, v těle by se ti rozproudila krev a těžko by se ti usínalo.

 

Táááák, teď se nám už bude spát o poznání lépe, sám si vyzkoušej alespoň pár Tipů a uvidíš, že následující den se budeš cítit lépe! A to je to nejdůležitější :-) 


A jaký článek nás čeká příště? Jelikož to vypadá, že nás už opravdu opouští teplé počasí a pomalu přichází podzim a zima, a s tím spojené kašlání, smrkání a další nepříjemné nemoci, tak si řekneme, na jaké vitamíny se zaměřit, aby se nás nemoci netýkaly :-)

A abys o to nepřišel, tak nás sleduj na Facebooku. 

Zatím se měj hezky, ať se ti daří.

Jakub

Facebook ikona