Jak zrychlit metabolismus?

Jak-zrychlit-metabolismus-v-clanku

 

Opakované přísné diety, špatná životospráva a otřesné stravovací návyky. Dáte si jablko s bílým jogurtem a máte pocit, že tloustnete. A proto si odepřete i to jablko… A pak i ten bílý jogurt. Kde je problém? Proč tloustnete ze vzduchu? Na vině je pomalý metabolismus. S námi nastartujete svůj metabolismus do vysokých obrátek a začnete spalovat tuky ještě dnes.

 

Co je to metabolismus

Metabolismus je souhrnný pojem pro biochemické procesy, díky kterým můžeme žít a vůbec fungovat. Zpracování energie a látkové přeměny. Tělo je totiž mimořádně složitý a komplexní stroj, vybavený několika stupni vlastní energetické regulace. Jakmile tělu odepřete zdroj živin, spánek, dostatečnou regeneraci, či cokoliv jiného, tak náš organismus se automaticky přepne do úsporného režimu.

 

Proč mám zpomalený metabolismus a jak se to projevuje?

Klidový režim se projevuje tím, že tělo si ukládá zásoby na později. Co kdyby zase někdy hladovělo? Co kdyby tělo strádalo nedostatkem spánku? Tělo potřebuje mít svoje vlastní zásoby energie . A těmi zásobami jsou tolik proklínané tukové polštářky, ano, přesně ty, které na sobě tolik nenávidíte.

Zpomalený metabolismus je laický souhrnný termín pro mnohočetné obranné mechanismy těla, kterými se naše tělo brání stresu z deprivace.

Jste ospalí, náladoví, přibíráte z každého sousta, často otíkáte a necítíte se ve své kůži? Špatně spíte, málo cvičíte, holdujete alkoholu – byť jen sem tam, nejíte zdravě a nemáte smysl pro pravidelnost? Gratulujeme, nejspíše máte zpomalený metabolismus.

fazole

Jak zrychlit metabolismus a začít spalovat tuky?

Metabolismus můžete zrychlit, není to však nic jednoduchého. Chce to vytrvalost a značnou snahu.

Základem je nastavit si vyvážený a bohatý jídelníček. Klíčem ke spalování tuků jsou bílkoviny z rostlinných i masných zdrojů – fazole, čočka, cizrna, soja, tofu, tvaroh, olomoucké tvarůžky, nízkotučný sýr, cottage sýr, netučné druhy mas – ryby mořské i sladkovodní, kuřecí, krůtí, králičí, hovězí a vepřová kýta. Nezapomínejte na dostatek zeleniny, jako přílohu si dopřejte rýži, ideálně celozrnnou, brambory, batáty, celozrnné těstoviny.

Dostatek spánku je klíčový. Během spánku regenerují svaly, tělo čerpá energii a síly do dalšího dne. V různých spánkových fázích dochází k obnově paměti a vyšších mozkových funkcí. A navíc – vznikají hormony, které jsou nezbytné pro další látkovou výměnu.

Nicméně alfou a omegou rychlého a zdravého metabolismu je pohyb. V jakékoliv formě. Pohyb doslova nakopne metabolismus a spalování tukových zásob. Kromě dalších zdravotních benefitů, jako je vyrovnaný krevní tlak, zdravé srdce, tak pohyb intenzivně stimuluje funkci trávicí soustavy, zejména pak peristaltiku střev. A zdravé zažívání – to je základní stavební kámen dobrého metabolismu.

pohyb

Malé berličky – CLA – konjugovaná kyselina linolová

 

CLA, jinými slovy též konjugovaná kyselina linolová, je esenciální mastná kyselina. Naše tělo si jí neumí samo vyrobit, je potřeba ji tedy do těla dodávat stravou. Patří do skupiny Omega 6 mastných kyselin, najdete ji zejména v živočišných potravinách – plnotučné mléčné výrobky, hovězí a skopové maso – ovšem jen ze zvířat krmených čerstvou trávou, nikoliv senem nebo granulemi. CLA najdeme i ve lněném či slunečnicovém oleji – podmínkou je lisování za studena, ideálně ‚panenskou‘ extrakcí.

Proč je CLA pro tělo důležitá? Protože se zapojuje do stovek, ba tisíců chemických metabolických pochodů, její význam v našem těle ještě není úplně jasný, vědci právě zkoumají další desítky spojení v chemických procesech.

Nyní je čas na trochu biochemie. Mimořádně zajímavé je působení CLA spolu s hormonem senzitivní lipázy, kterou CLA aktivuje, tímto se podporuje vyplavování nahromaděných tuků – lipidů, mastných kyselin, z tukových buněk – adipocytů. Zároveň tlumí lipoprotein lipázu, která tuk do adipocytů zpět ukládá. Zjednodušeně řečeno – CLA spolu s určitým hormonem zvládá vyplavovat uložený tuk z tukových polštářků a brání dalšímu ukládání do tukových polštářů.

Mezinárodní studie dále naznačují prospěšnost v léčbě obezity a nadváhy, aterosklerózy (vytváření tukových plátů v tepnách), značné je i snížení cholesterolu a tiacylglycerolů v krvi, pomáhá zvyšovat výdej energie – tu je ale potřeba spálit pohybem!

CLA dále pomáhá stabilizovat hladinu krevního cukru, čímž mírní potřeby nájezdů na lednici, dále také upravuje imunitní systém, je prokázána i prospěšnost při stavbě svalové tkáně a regeneraci po výrazné svalové zátěži.

Kyselina linolová je v naší stravě zastoupená minimálně, právě díky špatnému výkrmu zvířat a nevhodnému zpracování masa. Je doporučování zvýšit její podíl v denním příjmu vhodným doplňkem stravy.

cla-format

Nezapomínejte pravidelně spát, náležitě odpočívat, sportovat, stravovat se vyváženým způsobem, zaměřte se na doplnění CLA – za pár týdnů se váš metabolismus vrátí do svého původního rytmu!

A jelikož nám začalo jaro a léto tu bude než se nadějeme tak příště nás čeká článek o spalovačích tuků :-) Pokud o něj nechceš přijít tak nás sleduj na Facebooku ! :-)

 

Facebook ikona