Tipy jak přežít podzim a nebýt z toho hotovej

jak prezit podzime

Konec únavy! Přežijte pochmurný podzim

 

Každému z nás se občas stane, že mu najednou dojde šťáva. Člověk po ránu bloumá jak po flámu, nic se mu nechce a všichni ho štvou. Ve fitku podává podprůměrné výkony a na sex nemá ani pomyšlení. Do toho ještě to psí počasí venku! Tentam je hřejivé slunce nádherného léta, klid a pohodu dovolené vystřídalo předvánoční šílenství a smrtelné tempo v práci.

 

Máme pro vás 5 tipů, jak zatočit s podzimní únavou a opět se stát králem posilky.

 

1. Přidejte sacharidy

 

Nízké venkovní teploty kladou vyšší nároky na tepelnou homeostázu organismu. Aby termoregulační centrum hypotalamu rozdíl teplot vyrovnalo, zvyšuje běžnou produkci tkáňového tepla. Úměrně s tím roste i hodnota bazálního metabolismu, logicky tedy i výdej energie.

 

Právě tyto deficity je vhodné pokrýt komplexními sacharidy, které tělo využívá jako nejsnadnější zdroj energie. Při jejich nedostatku se projevuje mimo jiné i podráždění, únava a pocity 'lezavého' chladu.

 

Nejvhodnějším zdrojem komplexních sachrů jsou brambory, batáty, rýže, pohanka, amarant či celozrnné těstoviny. Ze začátku lze zvýšit příjem sacharidů o 1 g/kg denně, v případě potřeby až o 1,5 až 2 g/kg tělesné hmotnosti.

 

2. Prospěte se do sytosti

 

Dopřávejte si vydatný osmi až devítihodinový spánek v dokonale temné místnosti bez tikajícího budíku. Zvýšíte tím produkci hormonu melatoninu v epifýze na maximum. Tento hormon je zodpovědný za pocit ranní odpočatosti a celodenní svěžesti.

 

Hodinu před spaním se nedívejte na televizi, vypněte mobil a vyvarujte se studeného namodralého světla. Všechny tyto faktory mozek dráždí, ten není později schopen hlubokého spánku kvůli excitované neuronové aktivitě.

 

Do ložnice patří dobrá kniha a lampička s teplou žárovkou. Anebo ještě lépe – před spaním se věnujte své drahé polovičce. Sex je vynikající forma relaxace a přípravy na spánek. Obzvláště muži vnímají stav uvolnění po sexu intenzivněji (proto se taky otočí a chrní).

spici%20muz 

3. Aktivujte svůj beast mode

 

Šokujte své tělo. Zvyšte tréninkovou nálož na maximum a nešetřete se. Občas se vyplatí ty otravné pocity únavy ze sebe prostě vycvičit. Pokud navýšíte tělesnou zátěž a svalovou aktivitu nad běžný rámec, spolu s tím stoupne i sekrece endorfinu, hormonu euforických stavů a dobré nálady.

 

Avšak endorfin není jediná látka, po které se cítíte jak v rauši. Filuta mozek si umí vyrobit i endokanabinoidy – chemické sloučeniny podobné látkám v konopí.

 

Beast mode má i výrazně pozitivní psychologický efekt. Jakmile vyjdete z fitka, tak budete krásně vyčerpaní, spokojení a hrdí sami na sebe, že jste opět posunuli svoje fyzické hranice.

 

4. Skočte si do solárka

 

Nedostatek slunečního světla dělá s organismem divy. Tři minuty v soláriu dvakrát týdně stabilizují syntézu vitamínu D na přirozené hladině, bojují s podrážděním, nespavostí a depresemi.

 

Věděli jste, že vitamín D je důležitý pro více jak 200 chemických pochodů v těle? Má i pozitivní vliv na imunitní systém. Tak šup do trenek a opalovat!

 Muz v solariu

5. Věnujte se umění

 

Studie z roku 2009 pánů Heathera L. Stuckeye a Dr. Jeremyho Nobela, zabývající se spojením mezi uměním, uzdravováním a veřejným zdravým, jednoznačně potvrzuje pozitivní vliv umění na psychický stav a somatické projevy bolesti. A všichni dobře víme, že psychika hraje ve fitness světě obrovskou roli.

 

Umění nás odvádí od každodenní rutiny fitko – práce – regenerace. Umožňuje těm částem mozku, které jsou posilováním přetěžovány soustředěním na techniku cviku, mechanickým počítáním opakování a sérií, si odpočinout. Vnímání barev, hudebních rytmů a významu mluveného slova, to všechno dělá s vyššími mozkovými funkcemi doslova zázraky.

 

Výsledek?

 

Vyšší koncentrace v gymu, lepší pocit ze sebe sama, intenzivnější odpočinek a regenerace, vale depkám i únavě. A chlap, který umí poznat Picassa od Rembrandta, je prostě pro něžnější pohlaví neskutečně sexy – notabene, když k tomu vydatně posiluje.

 

Ať už si vyberete na boj s podzimní depkou jakoukoliv zbraň, pamatujte, že v tom boji nejste sami. S podobnými pocity se právě teď srovnává celé vaše okolí.

Držíme vám palce!

 

 

Chcete vědět k tématu víc?

 

Článek jsme se snažili pojmout co nejobšírněji, přesto se nám do něj spousta informací prostě nevešla. Zde nabízíme vhodné body k samostudiu: tepelná homeostáza, bazální metabolismus a jeho výkyvy, hypotalamus a jeho funkce, epifýza, syntéza vit. D, melatonin a jeho vliv na střídání spánku a bdění, periferní a modulační funkce endorfinu, chromatoterapie a arteterapie.